Ph meter

Harga RM 180.00/unit
Deposit RM100.00

Penghantaran dalam masa 3 - 4 minggu

Berminat?

hubungi mr adi 013 8494242

INFO LINTAH DAN MINYAK LINTAH TEGAP TEGUH

Dalam blog ini kami kongsi bersama mengenai info ternakan lintah.

Minyak lintah Tegap Tegang yang dihasilkan dari resepi turun temurun untuk membantu masalah seksual lelaki dan juga digunakan untuk urutan tradisional bagi menghilangkan masalah angin badan, melancarkan darah,sakit sakit sendi(gout), sakit sakit badan.

minyak lintah tegap teguh hanya untuk digunakan pada bahagian luar badan sahaja.

terima kasih


Wednesday

PROSEDUR TERNAKAN LINTAH


hampir semua pelintah yang mula mula menternak lintah, sentiasa melihat perkembangan lintah hari hari,, berjam jam lamanya...kejap tengok...kejap tengok....kadang kadang binggung kalau lintah tak muncul atas permukaan air.....macam macam tanggapan yang timbul.....hidupkah lintah aku....camna kalau mati.......tak sampai 2 minggu letak lintah.....dah selongkar balik kolam lintah....mahligai diangkat.....tanah sawah di kacau......kalau macam ni lah sikap pelintah alamat angan angan mak jeninlah harapan nak jadi jutawan lintah....tak ada sikap sabar langsung....

dalam kursus lintah kita ditekan dalam penjagaan beberapa perkara ;

1. air
ramai pelintah baru tak ambil berat langsung dengan kualiti dan kuantiti air yang digunakan......lupa dah kesesuain air dengan lintah......bila tanya dah check ph air ke......jawabnya 'sudah masa mula mula dulu'......masa mula mula?bila di tanya apa masa mula mula.....jawabnya 'alaaaaa yang test klorin tu'........kantoi....... masih juga tak faham apa itu klorin dan apa itu ph air....dan bila dalam masa 2 bulan lintah tak menghasilkan anak yang banyak....mulalah kata 'sapa cakap ternak lintah boleh jadi jutawan' sedangkan apa yang disuruh dalam kursus tak dibuat. kalau nak bagus pastikan paras air 1 kaki......

2. tanah sawah
bab tanah ni....ramai pelintah ambil mudah sahaja...asal tanah main taruh sahaja.....cik adik dan cik abang....tanah tu penting.....test dulu kadar kandungan ph dalam tanah menggunakan soil meter........kalau tanah tak sesuai alamat kuranglah hasilnya......orang lain seronok tengok kokoon sedangkan kita nga nga sahaja. pastikan tanah yang digunakan adalah tanah sawah.........ingat tu.

3. ph meter
ramai yang cakap cukup la uji ph mengunakan penguji kertas / cecair ph........memang boleh...tapi yang paling tepat ialah ph meter......kenapa saya cakap ph meter ok......sebab kalau guna penguji kertas /cecair ph ada tarikh luput........dan bacaan adalah tidak tepat.....kalau guna ph meter bacaan adalah cepat dan tepat......kalau nak hasil yang optimum bagi saya gunakan ph air.....sebab ph diantara faktor terpenting dalam ekosistem lintah.

4. keladi bunting / kiambang
keladi bunting /kiambang adalah faktor penyumbangan DO(oksigen terlarut) di dalam air.....kita dah maklum bahawa lintah bernafas menggunakan kulit badan....kalau kandungan oksigen kurang didalam air maka pembiakan lintah akan terbantut....apa yang maklum ialah akar akar tumbuhan ini menyumbangkan kandungan oksigen didalam air. kebiasaannya kandungan oksigen akan berkurangan apa bila waktu malam sebab tiada berlaku proses fotosintesis. pastikan tumbuhan tersebut mendapat kadar cahaya yang mencukupi...kalau tak .......tumbuhan tersebut akan mati.

5. Baja lintah

penggunaan baja lintah adalah lebih mudah dari menggunakan belut atau keli....apa yang saya perhatikan dalam ternakan lintah....lintah cepat bertelur dan membesar dengan penggunaan baja lintah....kerana baja lintah dah dirumus khas dengan penggunaan em, menstabilkan ph, zoplanton dalam em membantu proses makanan tambahan untuk lintah, menenangkan lintah.

6. Baja Bio A1
Baja yang kami hasilkan untuk makanan lintah adalah sangat memberangsangkan....ia sesuai kerana mampu mewujudkan persekitaran air yang sangat baik untuk lintah, kawalan bau, ph air, kawalan ammonia dalam air, perwujudan zooplankton untuk makanan tambahan lintah, menyihatkan lintah,hanya 1 gram untuk 1 ekor lintah dalam masa 1 bulan,tidak bertoksid, tiada campuran tanah.

0 comments:

Post a Comment