Ph meter

Harga RM 180.00/unit
Deposit RM100.00

Penghantaran dalam masa 3 - 4 minggu

Berminat?

hubungi mr adi 013 8494242

INFO LINTAH DAN MINYAK LINTAH TEGAP TEGUH

Dalam blog ini kami kongsi bersama mengenai info ternakan lintah.

Minyak lintah Tegap Tegang yang dihasilkan dari resepi turun temurun untuk membantu masalah seksual lelaki dan juga digunakan untuk urutan tradisional bagi menghilangkan masalah angin badan, melancarkan darah,sakit sakit sendi(gout), sakit sakit badan.

minyak lintah tegap teguh hanya untuk digunakan pada bahagian luar badan sahaja.

terima kasih


Wednesday

PENGGUNAAN TANAH SAWAH DALAM TERNAKAN LINTAH


Tanah sawah merupakan habitat asal kehidupan lintah, masa lalu di mana zaman belum begitu moden pesawah tidak menggunakan racun rumput atau serangga dalam proses penanaman padi......dan kesannya habitat lintah tidak terganggu...dan wujud ekosistem kehidupan lintah yang harmoni dan tenteram......dan dalam tanah sawah juga ada kandungan ph dan ammonia adalah stabil dan ok.....

sebenarnya kalau kita hendak wujudkan habitat asal lintah dalam tangki ternakan kita.....apa yang perlu kita buat? yang paling utama dalam sistem ternakan tangki lintah ialah air dan tanah sawah...air kita jaga kandungan ph dan kadar klorin........dan tanah sawah merupakan habitat asal lintah.....untuk tanah sawah pastikan kandungan ammonia rendah dan kandungan ph adalah ok sama seperti habitat asal.

Tapi INGAT.....jangan main taruh aje tanah sawah tu.....pastikan tanah sawah yang kita ambil dari sawah tiada aktiviti meracun dilakukan .......paling elok sekali selepas menuai padi dilakukan....nanti tak pasal pasal lintah kita mati atau terbantut pertumbuhan dan terbantut pembiakannya.

Kaedah untuk meletak tanah sawah ialah....ambil pasu bunga(tanah liat) letakkan tanah sawah dalam pasu tersebut......kemudian letakkan pasu dalam tangki dimana paras bahu pasu hampir mencecah paras air.....jangan terkejut kalau lintah lintah panggil geng lintah dan menyerbu tanah tersebut ...hasilnya dalam 1 - 2 hari lintah akan masuk ke dalam tanah......dan bertelur....dan kejayaan penternak lintah ialah penghasilan kokoon yang banyak......dan yang paling penting teknik meletak tanah sawah ialah seperti penghasilan pulau.........

Kedah dua ialah.....sebelum kita mengisi air dalam tangki lintah.......ambil tanah sawah dan buat batas seperti membuat batas biasa....

pengalaman saya dalam penggunaan tanah ialah....mula mula saya gunakan tanah kuning(tanah bukit) bila saya periksa ph tanah selepas beberapa bulan saya menggunakan tanah tersebut...alangkah terkejutnya saya bila bacaan ph tanah ialah 3 (berasid)patutlah saya lihat lintah saya macam tak selera aje tengok tanah tu.......patut saya tengok dan perhati dalam pasu yang saya letakkan tanah kuning(bukit) haram seekor lintah pun tak nak masuk.....bila letak secara paksa pun lintah tak aktif ....last-last saya keluarkan tanah tersebut dan ganti dengan tanah sawah.....berduyun duyun lintah masuk kedalam tanah sawah.....itulah pengalaman namanya..... try and error.

0 comments:

Post a Comment